sâmbătă, 20 octombrie 2012

Poftesc

Îmi place tot mai mult vinul, cel roșu mai ales. Nu mă pricep și nu le prea disting unele de altele dar încerc diverse vinuri din pură plăcere. De-o vreme caut vinuri făcute din soiuri românești de struguri - altele decât feteasca albă, feteasca neagră, feteasca regală, tămâioasa și busuioaca de Bohotin. Mi-a deschis apetitul pentru ele Radu Anton Roman (din care am inceput să citesc și de pamplezir, nu doar la nevoie, semn că se manifestă tot mai intens în mine gena gătitului cu pasiune, moștenită și împărtășită în familie).
Din păcate, până acum am găsit pe la magazine doar două alte soiuri - băbeasca neagră și o cadarcă de Miniș (care, zic unii, e de origine incerta și nu tocmai autohtona, dar oricum!).
Aveți voi idee pe unde-aș mai putea găsi bunătățuri-raritățuri din astea și cine le mai produce și vinde pe la noi? Nu mă aștept la răspunsuri dar oricum...întreb și eu.

PS: Rog partea de familie plecată la Focșani la festivalul vinului să se uite de-or fi pe-acolo... 


5 comentarii:

  1. ai scris o postare care-mi place mult, fiindca e pozitiva! Ne uitam si aducem, daca gasim!
    Am fost aseara la festival, dar erau putine standuri cu vinuri. Mai mult mici, bere si suveniruri chinezesti :(

    RăspundețiȘtergere
  2. Păcat...
    Am mai identificat, sor-mea, un producator de vinuri de soi autohton - Casa Isărescu. Au Negru de Drăgășani și Crâmpoșie...Doar că se vindeau vinurile astea în aeroport cu 10 respectiv 17 euro!!! Poate că unul ca Mugur Isărescu le găsesște a fi la preț accesibil...

    RăspundețiȘtergere
  3. Despre Cotnarii Moldovei citire:

    " (...) cel mai bun decat toate celelalte vinaturi ( a se citi " vinatzuri") ale Europei, si chiar mai bun decat al Tocaiului, pentru ca tziindu-l pre el trei ani in pivnita adanca si boltita, dupa cum este obiceiul in tara la noi, apoi in cel de-al patrulea an capata acel fel de putere incat arde ca rachiul si cel mai mare betiv abia daca este vrednic sa beie trei pahare si sa nu se imbete. Durere de cap insa nu aduce si floarea lui este osebita de a altor vinatzuri, caci este verde, si de ce se mai invecheste, de ce se mai inverzeste." ( dupa " Descriere a Moldovei" a lui Dimitrie Cantemir citire, citat la randu-i de Octav Dessila in volumul "Iubim", p. 252 :) )

    RăspundețiȘtergere
  4. Si despre cum trebuie degustat :) :

    " Mai intai vantura matale paharelul sa se desfaca din el aburul ( " eterurile vinului care se volatizeaza" , ne explica autorul :) ). Du-l apoi la nari de vreo trei ori, patru ori, si umfla narile mari, sa intre din plin aburul. (...) Acum sa crapi numa buzele, fara a pune limba in vin. (...) Dupa aiasta, trage mata in gura, asa, ca la un fund de paharut, si nu-i da drumul pe gat. Sa mi-l tii acolo si numa', ia asa, cu limba sa mi-l pleznesti de ceriul gurii. Da' din tras pe nari sa nu-l slabesti delic. La urma, din ce-ai luat in gura, la jumatate ii dai drumul sa mearga in stomac si pe cealalta jumatate o stuchi." ( ibidem, p. 259) :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Mi se par grozave citatele...multumesc mult! :D >:D< Chiar ma intrebam cu degusta vinul degustatorii iar descrierea lui Cantemir este minunat-savuroasa! :D

    RăspundețiȘtergere